Concertbezoek

Voor het eerst sinds zeer lange tijd ben ik weer eens naar een concert geweest. Een popconcert. Met veel mensen om je heen die niet netjes in stoelen zitten, maar kriskras door elkaar staan. Waar, voordat de artiest opkomt, al harde muziek gedraaid wordt. In een omgeving die dus niet bepaald prikkelvrij is. En omdat ik fysiek erg moe word wanneer ik word blootgesteld aan prikkels, is dit niet mijn favoriete omgeving om in te vertoeven. En dus heb ik de afgelopen twee jaar verscheidene optredens aan me voorbij laten gaan. Van bands waar ik toch wel nieuwsgierig naar was, of waar ik de Imagemuziek wel al van ken maar nog nooit live had mogen aanschouwen. Daarvan dacht ik al snel: Die komen vast nog wel een keer naar Nederland (of in geval van Nederlandse bands: naar Eindhoven) dus niet getreurd, er komt nog wel weer eens een kans om ze te gaan beluisteren. En zelfs al zou dat niet het geval zijn, en de betreffende band zou besluiten er vandaag nog mee te stoppen, ook dan vergaat de wereld niet en zijn er andere leuke dingen om van te genieten.

Maar een paar maanden geleden zag ik op Twitter een aankondiging van de Boerderij in Zoetermeer verschijnen die ik toch niet kon negeren. De voorverkoop van het concert zou die week beginnen en ook al wist ik dat de kans erg groot zou zijn dat het concert niet uitverkocht zou raken, ik wilde meteen een kaartje. Ik zou hier hoe dan ook bij zijn. Niks geen risico’s vermijden door pas op de dag zelf te kijken of ik me goed genoeg zou voelen, en me vooral ook niet tegen laten houden door het feit dat het toch best ver weg was en de kans groot was dat ik na afloop niet meer thuis zou kunnen komen met het openbaar vervoer. Nee, dit was een heel duidelijk geval van “waar een wil is, is een weg”. En mocht ik beren tegenkomen op die weg, dan zou ik ze gewoon verjagen. Zo simpel kan het leven soms zijn.

ImageNou was het natuurlijk niet zo simpel. Want inderdaad zou het erg lastig gaan worden om na afloop thuis te komen. En met de chaos die er in mijn hoofd bestaat, is het heel erg lastig om al dingen vooruit te plannen, zeker wanneer er nog andere grote plannen in mijn agenda staan die aardig wat voorbereidend werk nodig hebben. En dus was het pas een week geleden dat ik me er toe kon zetten om alles eens goed op poten te gaan zetten.
En het is allemaal gelukkig helemaal goed gekomen. Via Twitter heb ik een heerlijke slaapplaats kunnen regelen bij @Polderdom en Kornuiten. En je kon er natuurlijk op wachten, maar tijdens het concert kwam ik iemand tegen die ik al jaren niet had gezien en die heeft me na afloop met de auto naar het logeeradres gebracht.

Met alles in kannen en kruiken kon ik dus met een gerust hart op weg naar Zoetermeer. En wat een fijne plek is de Boerderij. Ik had via mailcontact een kruk in de zaal gereserveerd zodat ik kon gaan zitten op het moment dat staan even te veel werd. En daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik stond in eerste instantie op een goede plek dicht bij het podium. En fijne plek om met mijn camera in de aanslag te gaan staan. ImageHet nadeel van deze plek (voor ’t publiek rechts voor) was dat je de gitaren van de zijkant bekijkt, het voordeel was dat ik voor de neus van de bassist stond en van dichtbij kon genieten van zijn techniek. En het was ook de zijde waar de krukken te vinden waren.

En toen was het wachten op Nik Kershaw. Ja, die van “Wouldn’t it be good” en van “the Riddle”. Maar ook die van de 8 albums die hij na dat eerste album heeft uitgebracht. De Nik Kershaw die -op een 80’s concert na, waar hij 5 oude nummers speelde- al 27, 5 jaar niet meer in Nederland had opgetreden. De man wiens muziek ik sinds 1984 niet meer uit het oog verloren ben, en die ik in de tussenliggende jaren toch nog wel heb zien optreden, waar ik dan wel voor naar Duitsland en Engeland gereisd ben. Dus in dat opzicht is Zoetermeer vanuit Eindhoven niet eens zo heel ver. En Keulen is niet eens zo heel veel verder. Ja oke, ik verklaar mezelf ook wel een beetje voor gek dat ik er zo´n afstanden voor concerten heb afgelegd, maar dat werd bij aankomst bij de Boerderij al heel snel gerelativeerd toen ik een paar medeconcertgangers aansprak en zij uit Seattle bleken te komen…

Het was een mooie show met een goede mix van oude hits, oude maar enigszins minder bekende nummers, nieuwere nummers en hele nieuwe, nog niet uitgebrachte nummers. Zijn setlist was een beetje te vergelijken met zijn publiek. Een mooie mix van jong en oud met wat meer oud dan jong.
En er zaten verbazend veel van mijn favoriete nummers tussen. Nou heeft Nik in mijn ogen geen nummers die hij van mij niet hoeft te spelen dus in die zin kan hij niet heel erg veel fout doen, maar ik heb wel een aantal nummer die ik erg graag live hoorImage omdat ik weet dat hij daar live nog leukere dingen mee doet dan op de albums. En dat deed hij dus ook. Zo zette hij een erg fijne versie van “Dancing Girls” neer en heb ik weer erg genoten van “Don Quixote”

Na ongeveer tien nummers heb ik me teruggetrokken op de kruk en genoot ik verder van een afstandje. En ook daarvandaan heb ik nog een paar mooie foto´s kunnen maken. Wat alleen op een dergelijke plek aan de zijlijn jammer is, is dat zich een front van lange mensen voor je neus kan vormen. En dat gebeurde dan ook. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik wist inmiddels wel hoe Nik er tegenwoordig uitziet en dat ik ´m dan een heel nummer niet zag, maakte mijn avond er niet minder om. En met een beetje flexibiliteit kon ik er ook nog wel omheen fotograferen.

Het lijkt me duidelijk dat ik een fijne avond heb gehad. En dat dit uitstapje als gevolg heeft dat ik de rest van de week alleen nog maar de energie heb om bij te komen kan me even niets schelen. Dit concert gaat hoe dan ook te boek als memorabel.

Image

Tags: , , , , , ,

Eén reactie to “Concertbezoek”

  1. Jo (@jojowiththeflow) Says:

    Heb me niet eerder gerealiseerd wat een opgave het voor jou is om een avond uit te gaan; de energie die het van je vergt en het herstel dat je vervolgens moet doorstaan. Maar fijn dat je, zo te zien/lezen, een mooie en fijne avond hebt gehad. En stiekem hoop ik ook dat je er ergens ook een stukje energie of iets anders uit hebt kunnen putten voor jezelf.

Geef een reactie

