Boek

IMG_0965.JPG

Ik heb een boek gelezen. Van voor naar achter, helemaal uit. In de afgelopen jaren heb ik wel wat pogingen gedaan om datzelfde te doen, maar het lukte steeds maar niet. Na anderhalve pagina was mijn focus weg. Had ik geen idee meer wat ik nou eigenlijk gelezen had. Dan ging ik weer een pagina terug, begon ik opnieuw, maar weer bleek dan al snel dat mijn gedachten overal waren, maar niet bij het boek.

En deze keer lukte het wel. Ongeveer 350 pagina’s. Ik begon ermee in de trein naar Amsterdam. Een fijne manier om me af te sluiten van het geroezemoes om me heen en zo de treinreis een beetje prikkelarm te beleven. Op de heenweg ging dat goed. Las ik twee hoofdstukken. En ’s avonds in de hotelkamer las ik er nog twee.
Op de terugweg ging het minder goed. Ik had een enerverende dag achter de rug en de vermoeidheid begon duidelijk toe te slaan. Het boek verdween weer even uit het zicht.

Gelukkig ging het om een bibliotheekboek. Daar zit een einddatum aan. De dag dat het boek terug moet. En die dag naderde nogal snel. Het boek moest terug op een maandag en inmiddels was het al weer zondag en waren er nog bijna 300 pagina’s ongelezen.
Voorheen had ik dan het bijltje erbij neergegooid, bedacht dat het onhaalbare kaart zou zijn, en had ik het boek half gelezen teruggebracht naar de bibliotheek.

Maar deze keer wilde ik toch een poging wagen. Kijken hoever ik zou kunnen komen in 1 dag. En het lukte! Steeds afwisselend een uur lezen en een uur handwerken. Op die manier kreeg mijn hoofd ook steeds wat rust en kon ik daarna weer met nieuwe focus verder.
’s Avonds na het eten, toen het verhaal zich steeds verder ontwikkelde en alle losse stukken uit het verhaal steeds meer bij elkaar kwamen, sloeg ik het handwerken maar over. Ik wilde weten wat er ging gebeuren. Dat haken kon ook nog als het boek uit was.

Een heerlijk gevoel was dat om eindelijk weer eens meegesleept te worden door een verhaal dat enkel in letters op papier is gezet. Geen toegevoegde beelden of stemmen, alleen dat wat de schrijver heeft bedacht. De rest mocht ik er zelf bij bedenken.

Het boek heb ik de volgende dag netjes op tijd teruggebracht en ik heb een nieuwe uitdaging meegenomen. Een uitdaging die ik al eerder een keer meenam maar toen nog te hoog gegrepen was. Ik geef mezelf een tweede kans. Ik heb nog een week. Voor ruim 400 pagina’s deze keer. En als het lukt liggen deel 2, 3 en 4 ook nog te wachten in de bibliotheek. En wie weet tegen die tijd deel 5 ook. Deel 6 moet nog vertaald worden, maar wellicht kies ik er tegen die tijd voor om het origineel in het Noors te lezen.

Kom maar op Knausgård.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

