Chaoshoofd

p_115Je zou het ook een associatief brein kunnen noemen. In ieder geval heb ik het. Het houdt van hakken en takken, het heeft heel veel laatjes die onderling met elkaar verbonden zijn.

Vaak ben ik er erg blij mee. Het zorgt er voor dat ik redelijk wat creatieve ideeën heb. Vaak. Veel.
Zo heb ik in mijn hoofd al zelf een kerstboom gemaakt. Iets wat ik op internet nog niet voorbij heb zien komen. Iets wat niet eens zo lastig te maken is. Maar of het er van komt is een tweede. Want ik heb er materiaal voor nodig. Dat moet dus in huis gehaald worden. Daar is dan energie en tijd voor nodig. Maar wie weet heb ik over een tijdje een zelfgemaakte kerstboom in mijn huiskamer.

Het zorgt er ook voor dat ik met talloze handwerkprojecten bezig ben. Tegelijkertijd. En dat ik soms niet meer weet wat ik nou eigenlijk wilde met dat half afgemaakte breiwerk. Dat ik dan weer opnieuw begin. Omdat ik inmiddels al weer meerdere nieuwe ideeën heb.

Over het algemeen ben ik er dus blij mee. En het feit dat ik inmiddels meer ideeën in mijn hoofd heb zitten dan dat ik ik mijn hele leven uit kan voeren, dat vind ik niet eens zo erg. De leukste ideeën worden zeer waarschijnlijk nog wel uitgevoerd.

Het heeft echter ook een keerzijde. Die komt vooral om de hoek kijken als het iets minder goed met me gaat. Dan draait mijn brein ook overuren en dan gaat dat vaak de verkeerde kant op. Zo kan in in mijn hoofd hele gesprekken voeren met mensen die wel eens boos zouden kunnen worden over een opmerking die ik zou kunnen maken. Maar die opmerking maak ik zeer waarschijnlijk niet. En dus wordt die ander niet boos. Maar zelfs als ik de opmerking wel zou maken, is de kans nog steeds aanwezig dat de ander niet boos wordt.

Maar in mijn hoofd heeft dat hele gesprek zich al afgespeeld en dan kan het zelfs gebeuren dat ik het lastig ga vinden om die ander aan te spreken, ook al is er geen sprake meer van dat ik die opmerking ooit zal maken en gaat het inmiddels over een heel ander onderwerp.

Wat ook gebeurd is dat ik me zorgen maak over dingen die zouden kunnen gaan gebeuren. Zo ga ik over een maand bij een vriendin een paar dagen op de katten passen. Geen probleem, ik heb dat vaker gedaan. Niet op dat adres, maar ik ben er wel al vaker geweest, ik weet om welke vriendin het gaat en dat het allemaal wel goed gaat komen.
En toch betrap ik mezelf op gedachten die het allemaal moeilijk lijken te willen maken. Zo stond ik vandaag te douchen, pakte de shampoofles en maakte me plots zorgen of ik tegen die tijd nog wel voldoende shampoo zou hebben en dat ik dan niet moet vergeten die in te pakken. Over ruim vier weken.

En ja, ik weet dat er daar ook gewoon winkels zijn, dus zelfs áls ik de shampoo zou zijn vergeten, en bij die vriendin in huis is toevallig ook nog eens alles op, dan kan ik daar gewoon een fles shampoo kopen.
Er is dus geen probleem, er is rationeel ook eigenlijk geen enkele situatie te bedenken waarin het wel een probleem zou zijn, en toch schiet zo’n gedachte dan in mijn hoofd.

Ik krijg het inmiddels wel gestopt op zo’n moment. Ik verlies me niet meer in dat soort gedachten. Maar toch, het kost me nog steeds energie. En waarschijnlijk zal het er toch toe leiden dat ik binnenkort maar een lijstje ga maken van de dingen die ik -over ruim vier weken- mee moet nemen. Want dan kan ik echt tegen mezelf zeggen dat het al geregeld is en ik me er dus geen zorgen meer over hoef te maken.

Tags: , , ,

Eén reactie to “Chaoshoofd”

  1. Tanja Says:

    Herkenbaar…

Geef een reactie

