Fotograferen

Twee maanden geleden schreef ik dat ik dit theaterseizoen minimaal zes voorstellingen wilde fotograferen. Twee weken geleden hDSC_5419ad ik een en ander geregeld om ervoor te zorgen dat de eerste keer dit seizoen zou gaan lukken. Helaas ging toen de voorstelling niet door. Gelukkig heb ik me op dat moment niet uit het veld laten slaan en ben ik gaan kijken naar andere mogelijkheden. En afgelopen week vond ik die: Ik mocht Rebel van Leon van der Zanden fotograferen.

Stiekem vond ik het toch wel weer spannend. Zou het allemaal wel goed gaan? Zou ik het nog kunnen? Zou ik na een middag werken op kantoor niet te moe zijn om de camera stil genoeg te houden? De twijfel sloeg aan alle kanten toe. Maar het hield me niet tegen.
Gelukkig kon ik na het werk bij een collega in de buurt eten en daar werd goed voor me gezorgd. Gevuld met energie en caffeine gingen we op weg naar het theater.DSC_5344

En ik ken het theater inmiddels natuurlijk goed, maar het podium bekijken door een camera is toch weer net even anders. Wat is de beste plek om te gaan staan? Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende bewegingsruimte heb om interessante foto’s te kunnen maken, maar zonder dat het hinderlijk is voor de artiest en het publiek?
En dus maakt ik een orienterend rondje, voordat ik me definitief installeerde.

Ik had de luxe dat ik de voorstelling al eens gezien had. En dat ik toen al in mijn hoofd verschillende foto’s had gemaakt. “Als ik nu daar in die hoek had gestaan had ik dit moment heel mooi in beeld kunnen brengen”. Het enige nadeel was dat ik de voorstelling maanden geleden zag en ik dus moest vertrouwen op mijDSC_5478n geheugen en daarop moest beslissen of ik voor de pauze links of rechts van het podium moest gaan staan.

Ik geloof dat ik de juiste beslissing heb genomen. Dat ik op de juiste momenten op de juiste plekken stond. Dat ik op de juiste momenten dat ene knopje op mijn camera heb ingedrukt. Na afloop heb ik de foto’s even snel bekeken op de camera. De momenten waren goed. Maar hoe was de kwaliteit, hoe scherp waren de foto’s? Dat is best lastig te zien op zo’n schermpje.

En dus keek ik thuis snel op mijn laptopje. Zo’n  kleine, een netboekje. Daar kun je iets meer op zien. Meer zit er trouwens even niet in want de pc krijg ik op  t moment niet aan de praat.
Maar goed, ik bekeekDSC_5447 de foto’s. En ik was tevreden. En een minuut later was ik niet tevreden. En toen weer wel. en toen weer niet.Mijn hoofd gaat op zo’n moment als een razende tekeer. Had ik toch niet beter…. Als ik de volgende keer nou eens….

Uiteindelijk ben ik blij met het resultaat. Tot aan het eind van de avond heb ik volgens mij de camera stil kunnen houden. Dat na het fotograferen mijn handen trilden van vermoeidheid, dat maakte mij niets meer uit. Het is me gelukt. En wellicht kan het nog beter, maar voor dit moment ben in tevreden. Alleen plan ik de volgende keer fotograferen op een dag dat ik niet hoef te werken.
 

Tags: , ,

Eén reactie to “Fotograferen”

  1. Yvonne Says:

    Mooie foto’s, geven een pakkend beeld van de voorstelling.

Geef een reactie

