Afgehaakt -ipadhoes

Het was een snel project voor tussendoor. Ik had nog een stukje fleece over van een eerder project en nog wat garen dat ik kreeg van een lieve twitteraar.

Het maken van een dergelijke hoes is niet heel moeilijk en je kunt op dezelfde manier natuurlijk ook een hoesje maken voor een telefoon op laptop.

img_5038om te beginnen, nam ik een stukje fleece dat iets groter is dan twee keer de oppervlakte van de ipad. Ik wilde namelijk ook ruimte creëren voor een ipencil, zodat die niet al te snel kwijtraakt. Zoals te zien op onderstaande foto, naaide ik na het dubbelvouwen van het stuk stof aan de dichte kant een soort tube, waar de ipencil mooi in past. Twee zijden van de stof naaide ik vervolgens dicht met een festonsteek en aan de open zijde bracht ik ook de festonsteek aan.img_5046Aan de hand van een proeflapje berekende ik hoe veel steken ik nodig had voor de breedte van de hoes. Dat aantal deelde ik door het aantal festonsteken aan de onderzijde van de hoes en zo wist ik dat ik met twee haaksteken per festonsteek de juiste breedte zou bereiken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je festonsteken de dikte van je garen en de vastheid van je haakwerk.

Vervolgens is het dus een kwestie van het juiste aantal vasten aan de festonsteken haken, en dan rondhaken tot je juiste hoogte is bereikt. Kleuren kun je natuurlijk ook naar eigen smaak aanpassen. img_5048

Wanneer je de juiste hoogte hebt bereikt, zet je daar het haakwerk ook weer vast aan de festonsteken.

Ik heb er voor gekozen er daarna nog een flap aan te maken, maar dit is niet noodzakelijk. Ik heb hiervoor in iedere tweede tour twee steken geminderd door de tweede en derde en de twee-na-laatste en een-na-laatste steken van de tour samen te haken. Toen ik nog vijf steken over had, heb ik een lusje gemaakt van 10 lossen, en heb ik op de juiste plaats op de hoes een passende knoop vastgezet.

Als je er zelf ook mee aan de slag wil: Veel plezier.

Tags: , , , ,

Plaats een reactie